Основна та старша школа

природа.pdf

Інструктивно-методичні рекомендації 2023/2024 н.р.

Природнича освітня галузь

фізична культура.pdf

Інструктивно-методичні рекомендації 2023/2024 н.р.

Освітня галузь "Фізична культура"

українська мова.pdf

Інструктивно-методичні рекомендації 2023/2024 н.р.

Українська мова

технології.pdf

Інструктивно-методичні рекомендації 2023/2024 н.р.

Технології

суспільствознавство.pdf

Інструктивно-методичні рекомендації 2023/2024 н.р.

Освітня галузь суспільствознавство

мистецтво.pdf

Інструктивно-методичні рекомендації 2023/2024 н.р.

Мистецька освітня галузь

інформатика.pdf

Інструктивно-методичні рекомендації 2023/2024 н.р.

Інформатична освітня галузь

іноземні мови.pdf

Інструктивно-методичні рекомендації 2023/2024 н.р.

Іноземні мови

захист україни.pdf

Інструктивно-методичні рекомендації 2023/2024 н.р.

Захист України

здоров'я, безпека.pdf

Інструктивно-методичні рекомендації 2023/2024 н.р.

Соціальна і здоров'язбережувальна освітня галузь

Коваленко_Формувальне оцінювання.pdf

Формувальне  оцінювання в 5 класі НУШ: від теорії до практики.

Рекомендації керівникам ЗО_КоваленкоЛ.А..ppt

Рекомендації керівникам ЗЗСО

Прив'язка.docx

Прив'язка унікального домену до Google-сайту

Урок за технологією критичного мислення.ppt

Урок за технологією критичного мислення

Мови і літератури

Допоміжні онлайн-ресурси для вчителя української мови та літератури


Допоміжні онлайн-ресурси для вчителя зарубіжної літератури


Допоміжні онлайн-ресурси для вчителя англійської мови 


Допоміжні онлайн-ресурси для підготовки до ЗНО

 


Методичні рекомендації щодо вивчення укр_мови й літ-ри у 2023-24 н.р.docx
Організація осв_процесу в 5-6 кл. НУШ_укр .docx
Оцінювання навчальних досягнень учнів 5 класу НУШ.docx
Методичні рекомендації щодо вивчення укр_літ_ у 5-6 кл. у 2023-24.pdf

Суспільствознавство

Методичні рекомендації


Допоміжні онлайн-ресурси для вчителя


Допоміжні онлайн-ресурси для підготовки до ЗНО


Мистецька галузь

Методичні рекомендації


Допоміжні онлайн-ресурси для вчителя


Математика

Методичні рекомендації 

Допоміжні онлайн-ресурси для вчителя


Матеріали на каналі YouTube 

Допоміжні онлайн-ресурси для підготовки до ЗНО

Природознавство

Методичні рекомендації


Допоміжні онлайн-ресурси для вчителя


Допоміжні онлайн-ресурси для підготовки до ЗНО


Технології

Вчителю трудового навчання

Майстер-клас своїми руками (відеоуроки)  Перейти 

Українська народна іграшка (виготовлення іграшок з фанери, з точеними деталями) Перейти 

Методичний портал розробки уроків з трудового навчання Перейти

Технології творчості (творча майстерня вчителя трудового навчання) Перейти

Техніки. Країна майстрів (майстер-класи для вчителя трудового навчання) Перейти 

Творча майстерня Куратнік Тетяни Вікторівни  Перейти

Матеріали для вчителя трудового навчання та технологій Перейти 

Вчителю інформатики

Проєкт «Інформатика в початковій школі»  Перейти

Платформи з навчальними іграми для розвитку логічного мислення Перейти 


Середовища для ознайомлення із побудовою елементарних
алгоритмів у ігровій формі

Kodu  Перейти  

Code Club  Перейти 

Sonic Pi  Перейти 

Гра від Lego  Перейти 

Кodable Перейти 

Студія коду  Перейти 

Вlockly.games  Перейти   

Година коду    Перейти   


Ресурси щодо формування початкових навичок роботи
з клавіатурою та мишею

Віртуальна дошка Jamboard  Перейти 

Онлайн-тренажери на відпрацювання навичок роботи з мишкою  Перейти   Відкрити

Клавіатурні онлайн-тренажери  Перейти    Відкрити

Вивчення інформатики у 5–11 класах

Ігрові технології для створення 3-D моделей:

Mine Сraft Education Edition  Перейти  

Lego Digital Designer  Перейти 

Tinkercad   Перейти 

SketchUp  Перейти 

LeoCAD  Перейти 

Навчання дітей основам безпеки в інтернеті:
Проєкт «Про Інтернет» Перейти
Гра «Interland» Перейти  

Інструменти для вивчення кодування під час опрацювання теми «Алгоритми та програми»

Мови програмування Паскаль  Перейти
Python    Перейти     Перейти   
Написання коду в будь-якому вебпереглядачі та на будь-якому пристрої  Перейти 


Онлайн-тренажери

Для вивчення внутрішньої будови ПК  Перейти 

Для вивчення тем «Інформація», «Клавіатура»  Перейти 

Безкоштовна система цифрового навчання за допомогою Google G Suite Перейти  

Створення інтерактивних презентацій    Перейти   Перейти   Перейти 

Ресурси для підготовки до турнірів, олімпіад з інформатики та інформаційних технологій

Офіційний сайт Всеукраїнських олімпіад з інформатики  

Інтернет-портал організаційно-методичного забезпечення дистанційних олімпіад із програмування для обдарованої молоді закладів  освіти України 

Офіційна сторінка Турніру Юних Інформатиків 

Центр підтримки та проведення Всеукраїнських олімпіад школярів з інформатики в мережі «Інтернет»  

Сайт Всеукраїнської інтернет-олімпіади з ІТ. 

Сайт Міжнародного дистанційного конкурсу з інформатики «Олімпіс» 



Здоров'я і фізична кільтура

Методичні рекомендації


Допоміжні онлайн-ресурси для вчителя




Виховна робота

Робота з обдарованими дітьми

    Одним із важливих напрямів діяльності вчителя в умовах закладу загальної середньої освіти є його робота з обдарованими учнями, яка пов’язана з новими умовами і вимогами сьогодення й охоплює як освітній процес, так і виховну роботу.

   Сьогодні перед педагогами стоїть завдання виявити й розвинути здібності й таланти дитини через упровадження інноваційних підходів, створення сприятливих умов для розвитку кожної обдарованої дитини з метою формування інтелектуально­творчого потенціалу нашої держави. Для розвитку дитячих здібностей потрібен особливий учитель і особлива школа, характерними ознаками освітнього процесу в якій є:

–  допомога учням у розвитку їхніх інтелектуальних, творчих здібностей, природних задатків;

–  підготовка дітей до самостійної роботи;

–  забезпечення та розширення поінформованості учнів у тих галузях, які їх цікавлять;

–  організація різноманітної діяльності для школярів;

– зміна педагогічної свідомості (зміна сформованих раніше в даного педагога стереотипів сприйняття (учня, навчального процесу й самого себе; способів взаємодії; методів навчання і виховання));

–   відкритий інноваційний освітній простір для роботи з обдарованими дітьми та молоддю.

   Як відомо, задля досягнення успіху в роботі з обдарованими учнями потрібен системний підхід, який передбачає такий алгоритм дій педагогічним колективом закладу освіти:

–  визначення педагогів, готових працювати з обдарованими учнями;

–  виявлення обдарованих дітей;

–  підбір різних форм роботи відповідно до сфери обдарованості;

–  проведення роботи з батьками обдарованих дітей.

   Робота з обдарованою учнівською молоддю потребує творчого підходу до організації освітнього процесу. Тому під час визначення готовності педагога до роботи з обдарованими учнями необхідно з’ясувати, хто з учителів зможе підтримувати творчу активність дітей і мотивувати їх. Для цього рекомендуємо використовувати різного роду анкетування, які пропонують сучасні освітні портали (https://naurok.com.ua/test/start/801137). Про готовність педагога працювати з творчо обдарованими учнями можна дізнатися, використавши анкету «Чи готовий я працювати з творчо обдарованими дітьми?», автором якої є Олена Святенко, начальник відділу базової освіти управління роботи із закладами загальної середньої та дошкільної освіти департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти України https://ezavuch.mcfr.ua/774667 ; http://surl.li/vnbc

     Ефективним способом у виявленні сфери обдарованості особистості є використання діагностичних обстежень. Адже саме рання діагностика обдарованості сприяє своєчасному виявленню та розвитку здібностей дитини.

   Як же відбувається виявлення здібностей дитини? Загалом для вчителя початкових класів, який озброєний знаннями про типи обдарованості, може оцінити рівень пізнавального інтересу та нестандартності мислення дитини, це не є складним завданням. Упродовж перших років роботи з класом за допомогою безпосереднього способу одержання дослідних даних – спостереження вчитель може дати характеристику здібностей кожної дитини. Але оскільки спостереження є дуже суб’єктивним методом, для підтвердження його результатів потрібно провести відповідне діагностування. Є декілька видів обдарованості (академічна, творча, інтелектуальна, соціальна, технічна, художня, спортивна), тож потрібен підбір правильної діагностичної методики, яку пропонують освітні портали: «Всеосвіта», «На Урок», «Педрада» та ін.:    

·  http://surl.li/vrae;

·   http://surl.li/vran;

·   http://surl.li/vrgf;

·   http://surl.li/vrgj;

·   http://surl.li/vrgn;

·   http://surl.li/vrgp;

·   http://surl.li/vrgs.

    За результатами діагностики вчитель спільно з практичним психологом зможе вивчити індивідуальні особливості обдарованих дітей, окреслити подальші напрями та форми роботи з ними, розробити індивідуальні освітні маршрути і програми розвитку кожної дитини на основі базисного навчального плану.

     Одним з інноваційних варіантів, що сприяють реалізації індивідуальних освітніх потреб обдарованого учня, є складання індивідуального освітнього маршруту – комплексу різнорівневих завдань, розроблених на засадах дитиноцентричного підходу до навчання для конкретної дитини. Грамотний підхід до його проєктування дає можливість педагогам обрати оптимальні методи взаємодії з дитиною, а також створити сприятливі умови для навчання, виховання, розвитку здібних дітей. Аби скласти індивідуальний освітній маршрут, учитель має діагностувати нахили учня, налагодити взаємодію з його батьками.

Мета індивідуального освітнього маршруту конкретизується через систему завдань:

·  сформувати та вдосконалити систему роботи зі здібною дитиною;

·  створити умови для самореалізації та саморозвитку особистості учня/учениці;

· розширити засоби та форми навчання, які сприятимуть розвитку в учнів критичного мислення, навичок самостійної та дослідницької роботи, планування, аналізу, самоконтролю;

·  сформувати в учнів основні групи ключових компетентностей.

     Головні принципи, на яких базується розробка індивідуального освітнього маршруту:

· принцип гуманізації, за яким центром освітньо­виховного процесу є особистість суб’єкта, його індивідуальність, розвиток, а також забезпечення умов для збереження та зміцнення його здоров’я;

·  принцип демократизації, який передбачає встановлення суб’єкт­ суб’єктних відносин між педагогом і учнем, що сприяє духовному зростанню останнього та забезпеченню психологічно комфортного оточення;

· принцип особистісно­діяльнісного підходу, відповідно до якого людина розглядається як така, що змінюється залежно від умов та характеру діяльності, зусиль, яких вона докладає, ступеня використання психологічних механізмів;

· принцип індивідуалізації та диференціації, скерований на реалізацію креативності кожного учня з урахуванням різниці в інтелектуальній, естетичній, емоційно­вольовій і дієвопрактичній сферах та інтересах.

    На даний час немає універсальної методики складання індивідуального освітнього маршруту, бо робота з творчими дітьми вимагає творчого підходу, який несумісний зі встановленими схемами та шаблонами. Грамотний підхід до його проєктування дає можливість педагогам обрати оптимальні методи взаємодії з дитиною, а також створити сприятливі умови для навчання, виховання, розвитку здібних та обдарованих дітей.

    Навчання за індивідуальним освітнім маршрутом має за мету:

– зробити знання особистісно значущими, дати їм практичне спрямування;

– посилити пошуково­дослідницький, проблемний, проєктний характер навчання;

– створити освітній простір, що забезпечує учням засвоєння індивідуальних способів і засобів навчання, формування ключових і предметних компетентностей особистості;

– сконцентрувати контрольно­оцінювальну діяльність учнів на аналізі та оцінці способів і результатів власної самостійної та самоосвітньої діяльності;

– змінити роль учителя в ставленні до учнів під час освітньо­виховного процесу.

   На основі досліджень широкого кола науковців визначено низку принципів складання програм і планів для навчання обдарованих дітей. Основними з них є:

– врахування в програмі сильних і слабких сторін дитини, відповідність інтересам і потребам особистості;

–  відображення в програмі співпраці сім’ї зі школою в реалізації задатків дитини;

– збалансованість програми (всебічний розвиток та врахування потреб у фізичному, емоційному вдосконаленні, у спілкуванні);

–  програма має розвивати в дитини наполегливість у досягненні мети, цілеспрямованість;

– навчання повинно проводитися під керівництвом досвідчених фахівців;

– у програмі має бути передбачена система оцінювання її ефективності; відповідність навчальної програми потребам дитини й можливості досягнення нею необхідних результатів;

–  основною метою програми має бути розвиток творчих здібностей дитини;

– навчальний план для обдарованої дитини повинен бути спрямований на розвиток загальних можливостей дитини, а саме: пізнавальні можливості й навички, володіння великим обсягом інформації, великий словниковий запас, практичне застосування засвоєного в новому матеріалі, встановлення причинно­наслідкових зв’язків, уміння робити висновки, прагнення до розв’язання складних проблем, використання альтернативних шляхів пошуку інформації, здатність аналізувати ситуацію, уміння передбачати наслідки, уміння міркувати, будувати гіпотезу, застосування ідей на практиці, здатність до перетворень, критичність мислення.

    Наступним етапом алгоритму роботи з обдарованими дітьми є підбір ефективних форм і методів навчання відповідно до видів обдарованості.

     В обдарованих дітей чітко виявляється потреба в дослідницькій і пошуковій активності – це одна з умов, коли учень занурюється у творчий процес навчання, що виховує в ньому жагу до знань, прагнення до відкриттів, активної розумової праці та самопізнання. Для такої категорії дітей актуальні такі методи роботи:

–     дослідницький;

–     частково­пошуковий;

–     проблемний;

–     проєктний.

     Серед форм роботи переважають: предметні олімпіади, учнівські турніри, інтелектуальні марафони, творчі конкурси і вікторини, словесні ігри й забави, проєкти з різної тематики, рольові ігри, індивідуальні творчі завдання, інтелектуальні ігри, ребуси, кросворди, головоломки.

  Сьогодні найбільш ефективними й сучасними формами роботи для творчо обдарованих учнів вважаються: проєктна діяльність, творчі об’єднання, конкурси та фестивалі.

     Проєктна діяльність може бути як індивідуальна, так і групова (робота дітей із художніми здібностями над проєктами щодо створення макетів декорацій до вистав, загальношкільних свят та ін.). Дітей із літературними, художніми, артистичними здібностями можна залучати до роботи, об’єднавши їх за творчими інтересами (робота в шкільній газеті, журналі; студіях дизайнерів, декораторів; робота в шкільному театрі, загальношкільних заходах та ін.).

    Значний інтерес творчо обдаровані діти проявляють до шкільних, регіональних, всеукраїнських та міжнародних конкурсів (всеукраїнські й міжнародні конкурси та фестивалі на фестивальному порталі «Творче об’єднання» http://fest­portal.com/). Із введенням у закладах загальної середньої освіти дистанційної і змішаної форм навчання популярності набули такі форми роботи для розвитку інтелектуальної та академічної обдарованості, як навчальні проєкти, віртуальні лабораторії, інтерактивні навчальні ігри, застосування принципів STEM­освіти, учнівські онлайн­конкурси.

      Під час виконання навчального проєкту учні використовують не лише знання з навчальних предметів, а й навчаються вести перемовини, ухвалювати спільні рішення, нести відповідальність відповідно до своєї ролі в команді й разом висвітлювати результати своєї діяльності. У разі використання цього підходу в учителів є можливість розкривати в учнів творчі здібності, допомагати їм розвивати вроджені здібності, що не вдається часом у традиційній системі уроку. Окрім того, проєктне навчання часто реалізується через міждисциплінарні зв’язки, які виходять за межі програми одного   конкретного предмета. Це значно розширює можливості вчителів і сприяє розвитку в них креативності. Учні мають окремі завдання, у процесі вирішення яких отримують практичні навички, непередбачені в теоретичній частині освітнього процесу. Під час виконання навчальних проєктів в учнів посилюється мотивація до навчання, розвивається критичне мислення, удосконалюються комунікативні навички.

    Одним з актуальних напрямів модернізації та інноваційного розвитку в освіті є STEM­орієнтований підхід до навчання, який поєднує в собі елементи проєктного та міждисциплінарного підходів.

    Навчання обдарованих дітей відповідно до принципів STEM­освіти невід’ємно пов’язане з розвитком їхнього критичного мислення. У результаті такого навчання учні починають самостійно орієнтуватися в ситуаціях різної складності, самостійно розв’язують проблеми на основі набутого досвіду, аналогій та узагальнень. Саме тому з появою цього нового напряму в освіті в педагогів з’явилася можливість організувати процес вивчення предметів природничо­математичного циклу по­новому – використовуючи інформаційно­ комунікаційні, проєктні, групові, інтерактивні технології.

    Впровадження віртуальних лабораторій – ще одна цікава й ефективна форма роботи з учнями середньої та старшої школи, що дає можливість під час опанування навчальних предметів природничо­математичного спрямування проводити комп’ютерні досліди.

     Збільшенню інтересу та мотивації учнів до навчання та підвищенню ефективності освітнього процесу сприяють інтерактивні навчальні ігри (сайт громадської спілки «Освіторія медіа» пропонує цікаві інтерактивні ігри для пожвавлення уроків: http://surl.li/txan ; https://cutt.ly/1bBtE0D). Не втрачають своєї популярності й учнівські інтелектуальні змагання: конкурси, олімпіади, які все частіше проводяться у форматі онлайн (всеукраїнські конкурси для учнів https://naurok.com.ua/konkurs ; усі конкурси проєкту «Всеосвіта» https://vseosvita.ua/olympiad/default/konkurs ; міжнародні та всеукраїнські учнівські конкурси   http://surl.li/tunp). Ознайомившись з умовами того чи іншого конкурсу, учитель повинен запропонувати учням стати його учасниками, узгодивши цю пропозицію попередньо з батьками.

    Робота з батьками обдарованих дітей – ще одна важлива складова алгоритму системної роботи для розвитку обдарувань дитини. Адже далеко не всі батьки обізнані з таким явищем, як обдарованість дитини. Якщо вчитель виявляє в дитини здібності, він має звернути на це увагу батьків, показати             шляхи для розвитку дитячого потенціалу: навчання в спеціальному закладі або профільному класі, участь у позашкільних формах роботи, у конкурсах, інтелектуальних змаганнях, пошук ресурсів в Інтернеті для самостійного розвитку.

     Основними етапами роботи з батьками обдарованої дитини є:

–   проведення анкетування серед батьків для виявлення їхнього рівня знань про дитячу обдарованість («Творчі здібності моєї дитини» – опитувальник для батьків, автор – Олена Святенко: https://cutt.ly/lbBo6Bh);

–    ознайомлення батьків із результатами діагностування здібностей дитини;

–   допомога батькам старшокласників в обранні професій для їхніх дітей, де вони можуть реалізувати свої творчі здібності. Можна запропонувати батькам старшокласників завчасно дізнатися, які навчальні заклади готують таких фахівців, які іспити додатково потрібно складати.

    Отже, важливим завданням учителя є правильно організована робота з обдарованими учнями, виявлення їхніх потенційних можливостей, прогнозування потреб і моделей розвитку. Для цього необхідним є створення чіткої системи роботи з обдарованими учнями, здійснення пошуку, відбору, творчого розвитку талановитої учнівської молоді в галузі науки, культури, мистецтва, спорту, створення сприятливих умов для реалізації потенціальних можливостей дітей. З метою побудови системної, ефективної роботи щодо виявлення та розвитку здібностей учня педагогічним колективом закладу освіти має бути проведена ґрунтовна робота для того, аби допомогти дитині знайти себе, спрямувати її розвиток у правильне русло, що дозволить особистості гармонійно жити й розвиватися й тим самим бути щасливою.

 

Список використаних джерел та літератури

1.Виявлення обдарованих учнів у школі: місія (не)здійсненна./ URL: https://www.pedrada.com.ua/article/1175­znahodmo­yaknayblshe­obdarovanih­ uchnv

2. Каленик О. Інноваційні підходи до навчання обдарованої учнівської молоді./ URL: http://surl.li/waez

3. Обдаровані діти. Форми, методи, робота з обдарованими дітьми. / URL: http://novosvit.pp.ua/fenomen­osobystisnoji­obdarovanosti/

4. Святенко О Як організувати роботу з творчо обдарованими дітьми // Заступник директора школи. № 12. 2019. / URL: https://ezavuch.mcfr.ua/778388