Важливо
в 2021/2022 н.р.

Свідоцтво досягнень 1 клас.docx

Орієнтовне свідоцтво досягнень здобувачів освіти 1 класу

Свідоцтво досягнень 2 клас.docx

Орієнтовне свідоцтво досягнень здобувачів освіти 2 класу

Свідоцтво досягнень 3-4 клас.docx

Орієнтовне свідоцтво досягнень здобувачів освіти 3-4 класу

ПРОЦЕДУРА ОТРИМАННЯ ДУБЛІКАТА ДОКУМЕНТА ПРО ЗАГАЛЬНУ СЕРЕДНЮ ОСВІТУ

В умовах повномасштабної війни втрату документів про освіту не можна назвати рідкістю, адже багатьом українцям довелося евакуюватися з рідних міст у більш безпечні регіони. Головне правило – не панікувати. Алгоритм подальших дій залежить від обставин, які детально проаналізувало Міністерство освіти і науки України.

При втраті документа про загальну середню освіту необхідно звертатися до закладу, що його видав. Крім цього, від імені заявника може звертатися законний представник.

Особи, які здобули загальну середню освіту в закладах освіти на тимчасово окупованих територіях України, закладах окремих населених пунктів Донецької та Луганської областей, а також на захоплених територіях, можуть звернутися із заявою до будь-якого ЗЗСО відповідного ступеня за місцем тимчасового проживання чи перебування випускника (чи законного представника).

У разі відсутності довідки щодо результатів річного оцінювання навчальних досягнень, заклад здійснює оцінювання знань випускника відповідно до Порядку обліку та видачі документів про загальну середню освіту державного зразка особам, які здобули загальну середню освіту в навчальних закладах на тимчасово окупованій території України у 2014 році, затвердженого наказом МОН від 12 травня 2014 року №570.

Для отримання дубліката необхідно звернутися до будь-якого ЗЗСО (на території, де не ведуться бойові дії) із заявою щодо надання інформації про отриманий в Україні документ.

Якщо особа володіє інформацією про серію та номер власного документа про загальну середню освіту, вона має можливість за посиланням - https://info.edbo.gov.ua/edu-documents/ - оформити електронний запит і отримати на електронну пошту інформацію з Реєстру документів про освіту Єдиної державної електронної бази з питань освіти (у формі виписки з кваліфікованими електронними підписом і печаткою технічного адміністратора ЄДЕБО).


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОКРЕМИХ ПИТАНЬ ЗАВЕРШЕННЯ 2021/2022 НАВЧАЛЬНОГО РОКУ ТА ПІДГОТОВКИ ДО НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО РОКУ

Нормативна база

Міністерством освіти і науки України у період дії правового режиму воєнного стану в Україні для сфери загальної середньої освіти розроблено нормативно-правове забезпечення, зокрема:

1) наказ МОН України від 28.03.2022 № 274 «Про звільнення від проходження ДПА учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти, у 2021/2022 навчальному році». Режим доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zvilnennya-vid-prohodzhennya-derzhavnoyi-pidsumkovoyi-atpochatkovoyi-ta-bazovoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-u-20212022-navchalnomu-rocizareyestrovanij-v-ministerstvi-yusticiyi-ukrayini-03-bereznya-2022-roku-za-28337619;

2) наказ МОН України від 28.03.2022 № 274 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні». Режим доступу:

https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/624/200/1c5/6242001c570a8380605603.pdf;

3) лист МОН України від 29.03.2022 № 1/3725-22 «Про організацію освітнього процесу в початковій школі в умовах воєнного стану». Режим доступу:

https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/624/44a/983/62444a98374d8370351160.pdf;

4) наказ МОН України від 01.04.2022 № 290 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення 2021/2022 навчального року». Режим доступу:

https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/624/7f7/087/6247f7087d9f7635898108.pdf.;

5) наказ МОН України від 13.05.2022 № 438 від «Про деякі питання зарахування до закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного

стану в Україні». Режим доступу:

https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86444/;

6) наказ МОН України від 16.04.2018 № 367 «Про затвердження Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти». Режим доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-poryadku-zarahuvannya-vidrahuvannya-ta-perevedennya-uchniv-do-derzhavnih-ta-komunalnih-zakladiv-osviti-dlya-zdobuttya-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti;

7) лист МОН від від 22.04.2022 № 1/4396-22 «Про освітні програми». Режим доступу:

https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86331/;

8) лист МОН від 13.05.22 № 1/5133-22 «Про розгляд звернення» (про надання відпусток учителям). Режим доступу:

https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86452/;

9) лист МОН України від 16.04.2022 № 1/4202-22 «Щодо зарахування до 1-го класу закладів загальної середньої освіти». Режим доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zarahuvannya-do-1-go-klasu-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti

Щодо завдань органів управління освітою

в територіальних громадах

Згідно з вищезазначеним наказом МОН України № 274 щодо деяких питань організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, освітні управлінці забезпечують у громадах:

1) зарахування учнів з числа тимчасово переміщених осіб до закладів освіти;

2) ведення окремого обліку і формування реєстрів новоприбулих учнів із числа внутрішньо переміщених осіб;

3) організацію навчання у тій формі, що є найбільш прийнятною та безпечною;

4) оплату праці освітянам, незважаючи на їхнє місце перебування і оголошення простою;

5) працевлаштування працівників, якщо є вільні робочі місця;

6) організацію проживання і харчування як самих учнів, так і осіб, які їх супроводжують (на підставі відповідних заяв).

Реєстр здобувачів освіти за місцем їх перебування (навчання) має містити такі дані:

1) ПІБ учня/учениці (за наявності);

2) дату народження;

3) місце проживання (перебування);

4) місце навчання (назва закладу освіти);

5) попереднє місце проживання (перебування);

6) попереднє місце навчання (назва закладу освіти);

7) форму здобуття освіти;

8) належність дитини до категорії осіб з особливими освітніми потребами.

Щодо завершення навчального року

ЗЗСО самостійно визначають день закінчення навчання - під час засідання педагогічної ради. Також вони мають переглянути свої плани і програми та ущільнити їх, оскільки певний час занять не було.

МОН рекомендує цьогоріч не враховувати показники кількості навчальних днів (175).

Керівним та педагогічним працівникам ЗЗСО важливо:

1) забезпечити виконання Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87, Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392;

2) проаналізувати виконання навчальних планів та програм, визначитись з окремими питаннями завершення навчального року і датою завершення навчального року;

3) здійснити підсумкове річне оцінювання результатів навчання учнів, враховуючи результати оцінювання (за потреби з використанням технологій дистанційного навчання) за другий семестр;

4) створити накази щодо звільнення від проходження ДПА учнів, які завершують здобуття початкової, базової та повної загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України в сфері освіти» від 24.03.2022 № 2157-ІХ; наказ МОН України від 28.02.2022 № 232 «Про звільнення від державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03.03.2022 за № 283/37619). У відповідній графі додатку до документа про освіту робиться запис «звільнений(а)»;

5) здійснити переведення учнів до наступного класу/випуск відповідно до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 14.07.2015 № 762 (зі змінами), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.07.2015 за № 924/27369);

6) оформити шкільну документацію, зокрема заповнити класні журнали, особові справи, документи про освіту, перевірити реалізацію Освітньої програми та Річного плану роботи ЗЗСО.

Щодо оцінювання здобувачів освіти

Попри війну незмінними залишаються два основних види оцінювання результатів навчання учнів – формувальне та підсумкове.

При формувальному оцінюванні важливим залишається надання усного (переважно) та письмового зворотного зв’язку, індивідуальні та групові консультації щодо допомоги у виправленні типових помилок, надання порад щодо подальшого навчання.

Звертаємо увагу, що і в цьому навчальному році, відповідно до нормативно-правових актів, семестрова і річна оцінки можуть підлягати коригуванню (пункт 3.2 Інструкції з ведення класного журналу 5-11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом МОН України від 03.06.2008 № 496; пункти 9-10 Порядку переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затвердженого наказом МОН України від 14.07.2015 № 762 (зі змінами).

Відповідно до частини 6 статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» у разі вибуття учня із закладу освіти (виїзд за кордон, надання соціальної відпустки, призов на військову службу тощо) оцінювання результатів навчання такого учня може проводитися достроково.

Семестрове та річне оцінювання результатів навчання може здійснюватися з використанням технологій дистанційного навчання за результатами:

1) поточного оцінювання, отриманого учнями під час очного, змішаного і дистанційного навчання;

2) тематичного та семестрового оцінювання (з урахування скоригованих оцінок);

3) підсумкового оцінювання за ІІ семестр, що може здійснюватися, у тому числі, у вигляді письмової контрольної роботи, онлайн тестування, діагностичної роботи (комплексного тесту), усної співбесіди тощо;

МОН звертає увагу на те, що річне оцінювання не є середнім арифметичним від оцінок за І та ІІ семестри, має враховуватися динаміка особистих результатів навчання з предмета та уміння застосувати набуті знання.

У 1-4 класах підсумкова оцінка за рік, відповідно до Методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти, затверджених наказом МОН України від 13.07.2021 № 813, визначається з урахуванням динаміки досягнення того чи іншого результату та спостережень вчителя за учнями.

Якщо учні є тимчасово переміщеними особами чи проживають на тимчасово окупованих територіях:

1) за відсутності результатів оцінювання за І семестр річне оцінювання може здійснюватись за результатами ІІ семестру;

2) за відсутності в учнів результатів підсумкового оцінювання за ІІ семестр річне оцінювання може здійснюватись за результатами І семестру з урахуванням поточного оцінювання в ІІ семестрі.

У разі відсутності результатів річного оцінювання після завершення навчання за освітньою програмою закладу освіти учень має право до початку нового навчального року пройти річне оцінювання.

Якщо дитина навчалася якийсь час за кордоном чи в іншому ЗЗСО за місцем тимчасового проживання, у річній оцінці будуть враховані всі оцінки, отримані нею за цей період. Такий ЗЗСО, де тимчасово навчався учень, повинен надати інформаційну довідку (супровідний лист), в якій зазначить перелік предметів та оцінки.

Розроблено орієнтовну форму супровідного листа для учнів із числа внутрішньо переміщених осіб

СУПРОВІДНИЙ ЛИСТ

учня/учениці з числа внутрішньо переміщених осіб

ПІБ учня/учениці ______________________________________________________________

Назва ЗЗСО ___________________________________________________________________

Місцезнаходження _____________________________________________________________

Клас __________________

Період перебування: з ___________________________ до ____________________________

Результати навчання (оцінки за наявності)

Навчальний предмет

Вивчені теми

(к-сть годин)

Оцінки

(підсумкові та поточні)

...

...

...

Директор підпис Власне ім’я, прізвище

Якщо жодних оцінок немає або учень об’єктивно не мав можливості навчатися чи більше половини уроків з певного предмета проходило в дистанційному форматі, педагогічна рада ЗЗСО може оцінювати успіхи учня не в балах, а словами «зараховано / не зараховано».

Щодо особливостей зарахування та навчання учнів у ЗЗСО

із числа внутрішньо переміщених осіб

Існує кілька способів:

1) може навчатися за дистанційною формою навчання у ЗЗСО, до якого він зарахований за основним місцем проживання;

2) може навчатися за дистанційною формою навчання, приєднавшись до ЗЗСО (класу), який функціонує в Україні, незалежно від місця перебування тимчасово переміщеної особи;

3) може навчатися в реальному часі у ЗЗСО, який функціонує в населеному пункті, де перебуває тимчасово переміщена особа;

4) може навчатися за будь-якою іншою формою навчання, що дозволена чинним законодавством.

Для долучення учня до навчання у будь-якому іншому ЗЗСО один із батьків, опікунів чи інших законних представників повинен подати до ЗЗСО відповідну заяву про зарахування (її скановану копію чи фотокопію). Заява подається будь-яким способом: особисто або електронною поштою, через месенджер або іншим зручним способом для заявника.

Якщо дитина навчається у 10-11 класах, то разом із заявою батьки повинні також подати свідоцтво про закінчення базової середньої освіти у 9 класі. Якщо такого документа при собі немає, його можна замовити в Єдиній державній електронній бази з питань освіти (ЄДЕБО), яка функціонує понад десять років та містить реєстри різноманітних документів. Одним із них є реєстр документів про освіту, де можна оформити запит, вписавши ПІБ, дату народження та серію та номер документа учня. Після подання запиту протягом трьох робочих днів на електронну пошту прийде витяг з реєстру з підтвердженням накладеної КЕП (кваліфікованим електронним підписом); якщо у батьків або опікунів старшокласника немає даних про його свідоцтво, то згідно з наказом МОН вони можуть подати заяву та копію документів, що підтверджують їхню особу, про надання виписки до державного підприємства “Інфоресурс”, яке керує електронною базою. ЗЗСО зобов’язані приймати такі заяви та передавати їх підприємству для оформлення виписок.

Зарахування, переведення та відрахування учнів здійснюється відповідно до наказів МОН України від 16.04.2018 № 367 «Про затвердження порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти» та від 28.03.2022 № 274 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні».

До навчання у закладах освіти області незалежно від обраного формату можуть долучатися учні з числа внутрішньо переміщених осіб, які можуть тимчасово відвідувати ЗЗСО за місцем тимчасового перебування відповідно до листа МОН України від 06.03.2022 року № 1/3371-22 «Про організацію освітнього процесу».

Як відбувається зарахування на навчання:

1) подається заява одного з батьків (або осіб, які їх заміняють) на тимчасове відвідування ЗЗСО;

2) створюється наказ керівника ЗЗСО про зарахування на тимчасове відвідування закладу (доцільність внесення чи не внесення учня/учениці в основний списковий склад та до алфавітної книги вирішується керівником ЗЗСО);

3) навчальні досягнення учнів з числа внутрішньо переміщених осіб можна обліковувати, в окремих журналах для видачі їм (на вимогу) витягу з оцінками для представлення в заклад освіти за постійним місцем навчання.

У свою чергу МОН України в рекомендаціях для початкової школи https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-v-pochatkovij-shkoli-v-umovah-voyennogo-chasu рекомендує обліковувати участь в освітньому процесі учнів в Класному журналі того ЗЗСО, до навчання у якому він приєднався, з поміткою «учень/учениця тимчасово переміщений/а» (ТП), з подальшою передачею інформації про результати навчання за основним місцем навчання.

Для учнів із числа тимчасово внутрішньо переміщених осіб навчання може бути організовано за заявою одного з батьків і за індивідуальною формою: екстернатною, сімейною (домашньою) відповідно до вимог Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 12.01.2016 № 8 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 10.02.2021 № 160).

Щодо заповнення класних журналів

Питання заповнення класного журналу може врегулювати директор ЗЗСО своїм наказом.

Так, наприклад, заповнення класного журналу у паперовій формі може відбуватися після повернення вчителя із-за кордону. На цьому наголосили у Державній службі якості освіти, коментуючи питання оформлення шкільної документації вчителем, який перебуває за кордоном і не планує повертатись до закінчення навчального року.

Щодо переведення здобувачів освіти на наступний рік навчання

та видачі документів про освіту

Згідно з пунктом 2 Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання, переведення учнів на наступний рік навчання здійснюється на підставі результатів підсумкового (семестрового та річного) оцінювання учнів згідно з рішенням педагогічної ради закладу загальної середньої.

МОН рекомендує в умовах воєнного стану гнучко використовувати процедури щодо залишення учнів для повторного здобуття загальної середньої освіти, визнання їх такими, що вибули із закладу освіти з можливістю поновлення, оцінювання в екстернатній формі здобуття освіти, застосовуючи індивідуальний підхід до кожного учня та діючи в найкращих інтересах дитини для дотримання її права на продовження здобуття освіти.

Учні 1–10 класів можуть не переводитися на наступний рік навчання та залишатися для повторної освіти у тому самому класі на підставі письмової заяви одного з їхніх батьків чи інших законних представників. Рішення про переведення учня до наступного класу приймає педагогічна рада відповідного закладу загальної середньої освіти.

Під час переведення на наступний рік навчання або вибуття із закладу загальної середньої освіти учням, яких було зараховано до першого класу у 2018 році та наступних роках, видається свідоцтво досягнень, учням 5–8 та 10 класів видається табель навчальних досягнень.

Цьогоріч випускники 9-х та 11-х класів обов’язково мають отримати документи про базову середню освіту чи повну загальну середню освіту.

Інформацію на замовлення документів про освіту випускникам можуть подавати як заклади освіти, в яких вони вчились раніше, так і заклади, де діти навчаються зараз.

Видача документів про освіту та заповнення додатків до них здійснюється відповідним ЗЗСО. У випадку, якщо на час закінчення навчального року ЗЗСО, випускникам якого було замовлено свідоцтва, не функціонує внаслідок збройної агресії російської федерації, видачу свідоцтв та заповнення додатків до них може здійснити інший заклад освіти за місцем перебування випускника (для учнів, які перебувають за кордоном – будь-який заклад освіти в Україні), визначений органом управління у сфері освіти. У цьому випадку у додатку уповноваженою особою закладу освіти, що заповнила додаток до свідоцтва, робиться запис з посиланням на наказ, «Додаток заповнено на підставі наказу МОН від .. № …» (проставляються реквізити наказу, яким затверджено методичні рекомендації). Відповідно до наказу МОН України від 04.02.2014 № 97 (зі змінами), описи документів про освіту не містять вимог щодо наявності печатки закладу освіти як на свідоцтві, так і на додатку до нього.

Виготовлення, видачу та облік документів про початкову освіту закладам освіти необхідно здійснювати згідно з Порядком виготовлення, видачі та обліку документів про початкову освіту, затвердженим наказом МОН України від 02.07.2021 № 767. Інформацію на замовлення документів про початкову освіту учням також можуть подавати як ЗЗСО, в яких вони вчились раніше, так і ЗЗСО, де діти навчаються зараз.

МОН рекомендує ЗЗСО здобувачам освіти, які вимушені були змінити місце навчання та/або місце проживання (перебування) і проживають (перебувають) в Україні чи за її межами, та здобувачам освіти з тимчасово окупованих територій за відсутності задокументованих результатів оцінювання за І семестр свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти з відзнаками про досягнення у навчанні – золотими медалями «За високі досягнення у навчанні» та срібними медалями «За досягнення у навчанні», видавати за результатами річного оцінювання.

Щодо відновлення втрачених документів про освіту

Якщо є така можливість, потрібно звернутися до ЗЗСО, в якому дитина навчалася, і отримати дублікат. Запит про інформацію щодо втрачених документів про освіту можна подати письмово у будь-який спосіб у довільній формі.

Ті, хто закінчив ЗЗСО раніше й загубив атестат (свідоцтво), можуть звернутися з заявою до Єдиної державної електронної бази з питань освіти. Цю заяву, як і попередні, можна подавати в довільній формі будь-яким зручним способом – поштою, факсом, імейлом.

Щодо набору до 1 класу

Зарахування дітей до першого класу здійснюється відповідно до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 16.04.2018 № 367 (далі – Порядок), наказу МОН України від 28.03.2022 № 274 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні», листа МОН України від 16.04.2022 №1/4202-22.

Згідно з пунктами 4 та 5 Порядку, зарахування до закладу освіти здійснюється відповідно до наказу його керівника, що видається на підставі заяви про зарахування до закладу освіти одного з батьків дитини, до якої додаються:

1) копія свідоцтва про народження дитини або документа, що посвідчує особу здобувача освіти;

2) оригінал або копія медичної довідки за формою первинної облікової документації № 086-1/о «Довідка учня загальноосвітнього навчального закладу про результати обов’язкового медичного профілактичного огляду», затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 16 серпня 2010 року № 682.

У зв’язку із запровадженням воєнного стану та згідно з Порядком під час прийому документів на зарахування до 1 класу необхідно враховувати, що діти або один з їхніх батьків, які мають довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, довідку про звернення за захистом в Україні, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту або якій надано тимчасовий захист, та які не мають одного чи обох документів, визначених підпунктом 1 пункту 4 розділу ІІ Порядку, зараховуються до закладу освіти без подання зазначених документів. У разі відсутності свідоцтва про народження дитини для сприяння в його оформленні керівник закладу освіти зобов’язаний невідкладно поінформувати орган опіки і піклування за місцем проживання дитини чи місцезнаходженням закладу освіти.

Відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб», довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Згідно з пунктом 6 Порядку, зарахування дітей до закладу освіти, у тому числі до 1 класу здійснюється, як правило, до початку навчального року та відповідно до території обслуговування. Такими, що проживають на території обслуговування закладу освіти, є мешканці, що мають постійну реєстрацію, та зареєстровані внутрішньо переміщені особи. Якщо документи на зарахування до 1 класу подають особи, які є внутрішньо переміщеними особами, але не зареєстрованими на цій території, заклад освіти сприяє їх реєстрації і не відмовляє у прийомі документів.

Зарахування дитини до 1 класу закладу освіти проводять у терміни, визначені главою 1 розділу ІІ Порядку.

Про ЗНО-2022

ЗНО цього року відбудеться у спрощеному форматі. Для вступників розробляють національний мультипредметний тест (далі - НМТ), що складатиметься з трьох блоків: українська мова, математика, історія України.

Тест міститиме 60 завдань (по 20 завдань з кожного блоку), на виконання яких буде відведено 120 хвилин. Завдання НМТ відповідатимуть змісту програм ЗНО з навчальних предметів і будуть аналогічними до використовуваних у ЗНО. Завдань з відкритою формою відповіді у НМТ не передбачено.

НМТ проводитиметься офлайн – так само, як у минулі роки. Цьогоріч пунктами для проходження НМТ випускниками шкіл нашої громади обрано такі заклади освіти м.Малина: ЗНВК «Школа-ліцей №1 імені Ніни Сосніної» І-ІІІ ступенів, ЗОШ І-ІІІ ступенів №3, ЗОШ І-ІІІ ступенів №4.

Враховуючи воєнний стан у країні і високу ймовірність повітряних тривог, передбачено три сесії тестування. Якщо під час тестування розпочнеться повітряна тривога, то проведення мультипредметного іспиту призупинять, а його учасники мають перейти у безпечне місце.

Основна сесія проведення НМТ розпочнеться 18 липня і триватиме до 10 серпня. Окрім цього, будуть проведені додаткова (у період з 16 серпня до 20 серпня) і спеціальна (12–16 вересня) - для тих, хто не зможе взяти участі в основній сесії через неможливість потрапити до пункту проведення тестування, зокрема з окупованої території, або перешкоду при роботі над тестом (наприклад, оголошення повітряної тривоги).

Кожен учасник зможе пройти тестування лише один раз. Тобто можливості перескласти тест під час додаткової або спеціальної сесій не передбачено.

Результати НМТ потрібні для вступу тим абітурієнтам, які претендують на бюджетну форму навчання або вступають на висококон’юнктурні спеціальності.

Щодо освітніх програм на 2022/23 н.р.

Правові засади розроблення та впровадження освітніх програм ЗЗСО визначено статтею 11 Закону України «Про повну загальну середню освіту».

Освітні програми можуть бути розроблені на основі відповідної типової освітньої програми або освітніх програм. Якщо освітні програми розроблені суб’єктами освітньої діяльності, фізичними чи юридичними особами, то мають бути затверджені органом із забезпечення якості освіти.

Не підлягають затвердженню Державною Службою якості освіти:

- освітні програми закладів освіти, розроблені на основі типових освітніх програм;

- освітні програми закладів освіти, розроблені на основі модельних навчальних програм, які мають гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі»;

- освітні програми, затверджені закладами освіти після проходження інституційного аудиту, що засвідчив високий рівень їхньої освітньої діяльності та внутрішньої системи забезпечення якості освіти.

Перелік наказів МОН України,

якими затверджено типові освітні програми

• наказ МОН України №1272 від 08.10.2019 «Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти»;

• наказ МОН України №1273 від 08.10.2019 «Про затвердження типових освітніх програм для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти»;

• наказ МОН України № 235 від 19.02.2021 «Про затвердження

типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти»;

• наказ МОН України №405 від 20.04.2018 “Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня”;

• наказ МОН України №1493 від 28.11.2019 “Про внесення змін до типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня”;

• наказ МОН України №464 від 31.03.2020 “Про внесення змін до типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня”.

При підготовці Методичних рекомендацій використано нормативно-правові документи та роз’яснення МОН України, узагальнені матеріали на ресурсах:

- https://znayshov.com/News/Details/metodychni_rekomendatsii_shchodo_okremykh_pytan_zavershennia_2021_2022_navchalnoho_roku_u_sferi_zahalnoi_serednoi_osvity;

- https://nus.org.ua/search/all;

- https://erudyt.net/novini/novini-shkilnoi-osviti/zavershennia-2021-2022-navchalnoho-roku-alhorytmy-i-rekomendatsii.html#more-16992;

- https://drive.google.com/file/d/1Jtw6DATRl_fuVCG_AOBPkkMhY1SzniQj/view;

- інші матеріали, які знаходяться у відкритому доступі.


РОЗ'ЯСНЕННЯ МОН ЩОДО ТРИВАЛОСТІ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, який набув чинності з 1 січня 2021 року, обмежує час безперервної роботи з технічними засобами навчання, зокрема комп’ютерами, планшетами, іншими гаджетами. Водночас тривалість навчальних занять, визначена ст. 10 Закону України “Про повну загальну середню освіту", лишається незмінною.

У зв’язку з посиленими протиепідемічними заходами 8-24 січня 2021 року школи працюють у форматі дистанційного навчання. Він передбачає синхронну та/або асинхронну взаємодію вчителя та учнів під час занять. У синхронному режимі вчитель та учні одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відеоконференції.

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, який діє з 1 січня 2021 року, передбачає вимоги до організації роботи з технічними засобами навчання, зокрема комп’ютерами, планшетами, іншими гаджетами.

Так, обмежено час безперервної роботи з технічними засобами навчання:

  • для учнів 1 класу – не більше 10 хвилин;

  • для учнів 2-4 класів – не більше 15 хвилин;

  • для учнів 5-7 класів – не більше 20 хвилин;

  • для учнів 8-9 класів – 20-25 хвилин;

  • для учнів 10-11 (12) класів на 1-й годині занять – до 30 хвилин, на 2-й годині занять – 20 хвилин;

  • при здвоєних навчальних заняттях для учнів 10-11 (12) класів – не більше 25-30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15-20 хвилин на другому навчальному занятті.

Отже, тривалість навчальних занять, визначена Законом “Про повну загальну середню освіту", зберігається: 35 хвилин для 1 класу, 40 хвилин для 2-4 класів, 45 хвилин для 5-12 класів. Обмежується лише час безперервної роботи з комп’ютером для уникнення ризиків для здоров’я.

Наприклад, для учнів 5 класу час безперервної роботи з комп’ютером становить максимум 20 хвилин. Цей час вчитель може використовувати для синхронної взаємодії (онлайн) – для пояснення або загального огляду матеріалу навчального заняття, практичного закріплення вивченого, застосування інтерактивних прийомів навчання, перевірки результатів навчання тощо.

Решту часу навчального заняття – 25 хвилин – вчитель організовує роботу в асинхронному режимі, тобто офлайн, без комп’ютера. Учні можуть виконувати вправи у робочому зошиті, працювати з текстом і завданнями у підручнику, виконувати творчі завдання тощо. Також наприкінці заняття вчитель може повернутися до режиму відеоконференції (для обговорення виконаних завдань, рефлексії, роботи з електронною освітньою платформою тощо).

Санітарний регламент передбачає, що під час роботи з технічними засобами навчання обов’язковим є проведення вправ з рухової активності та гімнастики для очей.

Важливо також, що не кожне навчальне заняття обов’язково проводиться з використанням синхронного режиму взаємодії вчителя та учнів. Школа може скласти розклад занять, згідно з яким деякі заняття проходять лише асинхронно. Відповідно до Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, не менше 30% навчального часу, передбаченого освітньою програмою школи, має організовуватися в синхронному режимі.

Водночас рівномірність розподілу цього часу між різними навчальними предметами і доцільність чергування занять з використанням синхронного та асинхронного режимів забезпечує керівник закладу освіти.


Як організувати освітній процес у 2021/2022 навчальному році?

Організація освітнього процесу врегульована Законом України “Про повну загальну середню освіту“ (стаття 10). У цій статті треба звернути увагу на те, що:

  • Освітній процес організовується, зокрема, відповідно до освітньої програми.

  • Освітній процес організовується в безпечному освітньому середовищі та здійснюється з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб.

  • Освітній процес у закладах загальної середньої освіти організовується в межах навчального року, що розпочинається в День знань 1 вересня, триває не менше 175 навчальних днів і закінчується не пізніше 1 липня наступного року.

  • Структура і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою закладу освіти в межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, особливостей регіону тощо.

  • Безперервна навчальна діяльність учнів закладів загальної середньої освіти не може перевищувати 35 хвилин (для 1 року навчання), 40 хвилин (для 2–4 років навчання), 45 хвилин (5–12 років навчання), крім випадків, визначених законодавством.

ЯК ПРАЦЮВАТИ З ОСВІТНЬОЮ ПРОГРАМОЮ

Крок 1. Дослідити нормативні документи, які регламентують формування освітньої програми й ті кроки, які має здійснити школа. А саме:

Крок 2. Вивчити індивідуальні освітні запити учнів, аби сформувати варіативний складник та предмети, які вивчатимуться на профільному рівні в 10–11 класі.

Крок 3. Схвалити й затвердити програму на засіданні педагогічної ради.

ЯК ОРГАНІЗУВАТИ БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ

Крок 1. Дослідити такі документи:

Крок 2. Опрацювати критерії оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти (Додаток до Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти); користуватися Абеткою для директора.

Крок 3. Провести самооцінювання в закладі освіти для того, щоби сформувати, вивчити, покращити освітнє середовище, врахувати результати самооцінювання під час формування стратегії розвитку ЗСО та річного плану.

ЯК ПРАЦЮВАТИ ЗІ СТРУКТУРОЮ І ТРИВАЛІСТЮ
НАВЧАЛЬНИХ РОКУ, ТИЖНЯ І ДНЯ

Крок 1. Дослідити:

Поради: Коли ви формуєте структуру навчального року, маєте врахувати норму, яка набула чинності разом із Законом “Про повну загальну середню освіту”. Йдеться про те, що учні 1–11 класів мають навчатися не більше 175 днів. Ця норма не діяла з 2010 до 2020 року.

Також режим роботи закладу освіти треба врегулювати окремим наказом. Обов’язково треба підлаштувати структуру й режим роботи відповідно до умов пандемії. Наприклад, розвести класи, якщо це можливо. Можна спиратися на санітарний регламент.

До того ж треба врегулювати питання щодо організації дистанційного навчання. Якщо ви розраховуєте, що кілька днів у тиждень діти будуть навчатися дистанційно, то це треба вказати в наказі чи додатку до наказу: для яких класів, у які дні. Структура не може дублювати те, що було кілька років тому, не враховуючи умови пандемії.

Крок 2. Ухвалити рішення педагогічної ради, затвердити наказом керівника.

ПРО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

Відповідно до статті 41 ЗУ “Про освіту“ створена система забезпечення якості освіти, яка включає:

1. Внутрішню систему забезпечення якості освіти;

2. Систему зовнішнього забезпечення якості освіти;

3. Систему забезпечення якості в діяльності органів управління та установ, що здійснюють зовнішнє забезпечення якості освіти.

Внутрішня система забезпечення якості освіти – це сукупність умов, процедур і заходів у закладі освіти, що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів. Вони безпосередньо впливають на якість результатів навчання учнів, формування їхніх ключових компетентностей, а також сприяють всебічному розвитку особистості учнів.

Про це йдеться в Наказі МОН від 30.11.2020 №1480 “Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти”.

Що робити:

Важливо:

1. Стратегію розвитку формує заклад освіти, але залучає до цього учасників освітнього процесу.

2. Річний план роботи має бути “живим”. Це документ, до якого постійно повертаються, де роблять помітки, що виконано, а що ні, що треба зробити найперше, а що – перенесли на наступний семестр, у разі потреби, вносять зміни на засіданні педагогічної ради.

Отже, на початок навчального року мають бути ухвалені та діяти 3 основні документи:

1. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти.

2. Стратегія розвитку закладу освіти.

3. Річний план роботи.

Буде добре, якщо ці 3 документи будуть взаємопов’язані між собою й доповнюватимуть один одного. Наприклад, у положенні ви визначили, що проводитимете самооцінювання за 4 напрямами. Ті ж 4 напрями мають бути відображені в стратегії розвитку закладу освіти, і за ними ж має бути сформований річний план.

Важливо: Нормативних документів, які регламентують структуру річного плану або стратегії, особливості написання, немає. Тому можна формувати їх, як зручно. Однак у закладів, які стали ліцеями або планують ними стати, стратегія розвитку має бути не менш ніж на 5 років. В інших випадках терміну немає. Рекомендації до формування цих документів можна знайти на сайті Державної служби якості освіти.

А ще індивідуальну освітню траєкторію розробляють тільки для дітей, які навчаються на індивідуальній або інклюзивній формі навчання. Однак інші діти, які також можуть потребувати індивідуальної освітньої траєкторії, можуть залишатися поза увагою. Однак їхні потреби також треба враховувати!

Індивідуальна освітня траєкторія може розроблятися як за заявами батьків, так і за власною ініціативою педагогічних працівників з обговоренням на засіданні педради та повідомляючи батькам.

Методичні рекомендації, які допоможуть організувати освітній процес:



Джерело матеріалу: вебінар, проведений СВЯТЕНКО Оленою, начальником відділу базової освіти управління роботи із закладами загальної середньої та дошкільної освіти департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти України.